A murit marele inventator Justin Capră!

Sunt revoltat, a trecut două săptămani de la moartea celui mai cunoscut inventator din România, Justin Capra la stiri s-au zis două vorbe pe scurt si atât în ziar am citit ca a fost îmormântat cu onoruri militare.

Cat a fost în viață nici România nici românii nu au stiut sa-l aprecieze la adevarata lui valoare, daca s-ar fi nascut în America probabil acum era printre cei mai cunoscuți și celebrii invenatori  din lume dar și printre cei mai instariți oameni din lume, însa în România categoria inventatorilor nu este nici protejată nici finanțată corespunzator.

Nici statul nu-i finațeaza iar presa nu-i promovează, problema e ca un post de media puternic cum ar fi, Pro Tv promoveaza niște mizerii prin intermediul unor emisiuni de slabă calitate cum ar fi, „La marută” cu al său moderator Catalin Măruță sau „Acces direct” cu Simona Gherghe care fac din ce în ce emisiuni mai slabe calitativ.

Mai mult nu vreau sa intru in detalii ca deja m-am revoltat și mi se face greață, de ce poate produce televiziunile din România, un divertisment prost si rasuflat vârât pe gat unor oameni cu foarța doar pentru ca au un post tv puternic în spate  și poate să promoveze ori ce cacat livrat frumos în scandal cu iz și miros de „rom” (bautura aceea care o consumau pirații acum  câteva sute de ani). Pacat de bietul public că este forțat sa vadă același „cacat” livrat pe principalele posturi tv generaliste, cum sunt Pro Tv si Antena 1.

Pacat, mare pacat, cat a fost în viață nici o televiziune nu a vrut sa-l promoveze sa-l ajute sa strangă finanțare pentru ivențile lui s-au macar  sa-l ajute publicul, sponsorii.  Ar fi fost bine tot pentru România deoarece oamenii de valuare si cu viziune fac cinste țarilor civilizate si dezvoltate din occident. Tari care se mandresc cu astfel de oameni.

Scriu despre Justin Capra pentru ca a fost un mare inventator care a avut peste 72 de proiecte de automobile, un om foarte inovator in domeniul automobilelor dar in special a aparatelor noncovenționale din domeniul tehnic.

Uitați un articol de pe HotNews.ro despre moartea lui Justin Capra si alt articol despre viața lui de pe republik.com

Justin Capra, inventatorul rucsacului zburator brevetat de americani si folosit de cosmonauti la deplasarile intercapsulare, a murit, luni seara, la 81 de ani, la Spitalul de Urgenta Ploiesti, unde se internase cu o zi in urma, reprezentantii spitalului spunand ca Iustin Capra era diabetic, potrivit Mediafax.

Conform reprezentantilor Spitalului Judetean de Urgenta Ploiesti, Iustin Capra a decedat luni seara, in jurul orei 19.00.

El se afla internat de duminica in sectia „Iinterne”, fiind cunoscut ca diabetic, necropsia urmand a stabili cauza mortii. In 22 februarie Iustin Capra ar fi implinit 82 de ani.

Capra este unul dintre cei mai cunoscuti inventatori romani, obtinand numeroase premii la saloane internationale. Printre distinctiile obtinute se numara premiul „Ifia Eco”, obtinut la Geneva, in 2008) pentru cea mai buna inventie ecologica, respectiv un Triciclu electric sau hibrid (realizat impreuna cu Marian Velcea), Diploma Salonului International de inventii de la Geneva, Medalia de Aur la Salonul International de Inventica Pro Invent 2009-Cluj-Napoca, Premiul Arca 2007 pentru intreaga activitate.

Printre inventiile sale se numara un rucsac zburator, construit in anul 1956, un aparat portativ pentru zbor individual, pentru care inventatorul a fost la acea vreme arestat, fiind banuit ca l-a facut pentru a fugi din Romania.

Conform paginii oficiale de pe o retea de socializare, la trei ani si jumatate de la realizarea rucsacului zburator inventia lui Iustin Capra a fost brevetata de americani si folosita de cosmonauti la deplasarile intercapsulare, iar in anul 2002 americanii au recunoscut oficial ca ideea i-a apartinut inventatorului roman.

Iustin Capra a construit masini nepoluante fara volan si fara pedalier, cu comenzi facute de la un buton de pe carcasa fotoliului, a construit mai multe prototipuri de masini si motorete, alimentate de acumulatori.

Capra, care a fost de profesie inginer si a lucrat ca ofiter de aviatie, locuia in judetul Prahova, unde s-a nascut.

„De meserie eu sunt roman, iar la asta nu voi renunta niciodata, chiar daca cei din jur ma privesc ca pe un tataie ticnit”, scria Iustin Capra in urma cu o saptamana pe pagina sa de pe o retea de socializare.

Uitați si cel de-al doilea articol despre viața lui.

Americanii, canadienii, nemţii şi italienii au vrut să-l „importe“. De fiecare dată, răspunsul lui a fost „Nu“

“Mi se pare mai interesant să faci ceva într-o ţară în care toată lumea spune că nu se poate face nimic“ Justin Capră, românul care a inventat rucsacul zburător folosit acum de americani în călătoriile spaţiale, stă la Baloteşti, într-o casă austeră ca o chilie. Când l-au „vizitat“, hoţii i-au făcut pagubă doar pentru că au lăsat uşa deschisă la plecare. Era iarnă, el era plecat din localitate şi centrala a consumat gaz cât pensia lui pe o lună.

Cu rucsacul zburător în beciurile miliţiei

Rucsacul zburător i-a adus, la început, doar belele. „În 1956 l-am propus Academiei şi bineînţeles că am produs ilaritate. «Tovarăşi, avem nevoie de tractoare, nu de oameni să zboare» şi, mă rog, chestii d-astea. În ’58 l-am brevetat. Dar, în ’56, pentru că aveam intenţia să realizez un astfel de aparat şi nişte maşinuţe, am făcut prostia să merg, neştiind puterea comuniştilor, la Ambasada Americană să cer sprijin. Am fost arestat. Nu m-au ţinut mult – două săptămâni –, dar dormeam pe ciment şi mâncam un sfert de pâine pe zi. Înainte de asta eram ofiţer de aviaţie. După – am fost dat afară din Armată şi am fost trecut la index. Spălam maşini, măturam, ca să pot exista. Până în 1962, când a venit Expoziţia Americană la Bucureşti şi şi-au expus americanii aparatul lor de zbor. Diferenţa între al meu şi al lor era de culoare: al lor era gri şi al nostru – negru. Altminteri erau identice“.

O jucărie: curent electric din zgomot

Americanii şi mai apoi Henri Coandă i-au făcut pe tovarăşi să-şi reconsidere poziţia faţă de Justin Capră. L-au reabilitat oarecum, adică şi-a putut găsi un loc de muncă mai tehnic decât măturător. Dar şi munca de jos a fost o „sursă de inspiraţie“. Ce faci, de pildă, dacă trebuie să lucrezi într-o cazangerie, într-un zgomot infernal? Evident: încerci să transformi zgomotul în curent electric! „Am folosit un telefon Bell, o membrană cu o bobină şi un miez de fier, pusă în hala în care se făcea gălăgie şi recoltam în altă parte curent. Nu am reuşit să produc mult curent, dar mă gândeam să pun membrane peste tot, în toată hala, ca să meargă măcar polizoarele fără să mai consume din reţea“. Asta este una dintre invenţiile pe care le-a considerat jucării şi nu s-a obosit să le breveteze.

„Nu se poate, da’ funcţionează“

Există însă o invenţie pe care ar fi vrut s-o breveteze, dar n-a putut, pentru că nimeni nu i-a găsit explicaţia fizică. „Am realizat odată un dispozitiv care micşora masa unui obiect. Folosea teoria impulsului care se certa cu una dintre legile fizicii care spune că fiecărei acţiuni trebuie să-i corespundă o reacţiune egală şi de sens contrar. Or, ăsta al meu n-avea jet, n-avea elice, n-avea roţi, n-avea interacţiune magnetică şi al naibii se mişca. Bineînţeles, consuma, nu era perpetuum mobile. Şi atunci m-a luat ministrul Octavian Groza, fiul lui Petru Groza, şi m-a dus la Consiliul Naţional de Ştiinţă şi Tehnologie. Şi acolo a venit un hectar de mărimi – profesori, academicieni, savanţi – şi prima expresie a fost «nu se poate». La care Groza zice «Nu se poate, da’ merge. Cum dracu’ justificăm?» Doctor în fizică, Dan Vamanu, care a fost şef de promoţie la Oxford, a studiat dispozitivul şi mi-a zis «Justine, să mă ia dracu’ dacă am înţeles. Ăsta n-ar trebui să meargă. Da’ bine că merge, c-om găsi noi justificare matematică». Nu s-a găsit nici acum“.

Circa 100 de vehicule neconvenţionale

Justin Capră a realizat 72 de prototipuri de autoturisme cu consum infim (2 litri de benzină pentru un drum între Bucureşti şi Iaşi, cu viteza medie de 70km/h), 7 aparate de zbor neconvenţionale pe care le-a testat personal şi 15 motoare neconvenţionale. Din toate acestea, doar o invenţie – automobilul fără caroserie, cu efect pelicular – şi-a găsit o oarecare aplicare.

Este vorba despre un prototip care a rămas la stadiul de machetă pentru că Justin Capră n-a avut bani să-l construiască. „Un automobil cu caroseria dintr-o perdea aeriană, care creează şi o propulsie şi poate face, eu ştiu, şi aer condiţionat în maşină. Este vorba de un jet de aer evacuat din faţă şi aspirat în spate, care îmbracă ocupanţii autovehiculului. Am aruncat şi apă pe el, nu se întâmplă nimic – nu plouă, nu ninge“. Iar aplicarea a fost mai mult decât modestă: un cetăţean din Bacău a folosit invenţia lui Capră pentru a realiza un acvariu care n-are un perete, dar ţine, totuşi, şi apa, şi peştii!

Întrebare frecventă: „De ce nu plecaţi?“

De ce n-a plecat să se realizeze în ţări mai civilizate? „M-a întrebat asta un ziarist pe vremea lui Ceauşescu. I-am zis «Eu să plec? Să plece ei (comuniştii, n.n.). Păi ce, eu am stricat atmosfera în ţara asta? Aici este o ţară formidabilă – nu se poate da faliment pentru că tot sistemul e falimentar. Şi pe urmă, dacă mă duc cu o sticlă de coniac la ITB, iau un tramvai. În Germania nu poţi să faci treaba asta, cade guvernul». După revoluţie au venit alţii să mă întrebe «De ce nu plecaţi?». Păi ce, să mănânc lebede la Viena? Şi pe urmă, mi se pare mai interesant să faci ceva într-o ţară în care toată lumea spune că nu se poate face nimic. Am fost invitat să rămân în Italia, America, Germania, Canada… Credeţi că umblă pe undeva câinii cu covrigi în coadă? Ne uităm la salariile din Occident. Păi cel mai bine plătit om pentru munca depusă e în România…“

Nu există inginer adevărat fără cultură

Acum, Justin Capră are 79 de ani, dar nici vorba, nici mişcarea nu-i arată vârsta. El pune „tinereţea“ pe seama familiei. „Tata a murit la 90 de ani pentru că l-a lovit o maşină când era pe bicicletă. Bunicii, mătuşile – la 102, 107, 110… „Lucrează la al 73-lea prototip de autoturism şi şi-ar dori ca cineva să-i continue munca, să cerceteze şi să pună în aplicare efectele pe care le-a descoperit. Nu este însă uşor să ajungi ucenicul lui Capră. „Un inginer, dacă nu are cultură, nu poate lega fenomenele. De fapt nu cultură, ci un simţ al sintezei. Kant zice «eu sunt propriul meu stăpân». Ei, cum dracu’ poţi să fii propriul tău stăpân într-o lume conjuncturală, înlănţuită? Şi spune că morala poate fi în afara moralei creştine, ceea ce iar este o greşeală. (…) Newton zice «Ce este gravitaţia? Eu pot să vă spun că este direct proporţională cu masa şi invers proporţională cu pătratul distanţei, e o formulă matematică exactă, dar esenţa n-o ştie nimeni». Pentru că nu există esenţe în materie. Noi, oamenii, ne deplasăm asimptotic spre cunoaştere pe care nu o s-o întâlnim pentru că curba asimptotă întâlneşte verticala cunoaşterii undeva la infinit.“ Sursa: www.erepublik.com