Carburatorul

Definitie

Carburatorul este un dispozitiv din sistemul de alimentare destinat să asigure dozajul necesar dintre benzina și aerul care formează amestecul carburant, astfel ca motorul să poată fi utilizat în diferite regimuri de funcționare. Carburatorul este astfel construit încât să asigure dozarea și pulverizarea benzinei, vaporizarea sa parțială și amestecarea cu aerul în proporțiile necesare unei arderi cât mai complete.

Comform istoriei carburatorul a fost inventat de catre un italian, Luigi De Cristoforis, in anul 1876. Totusi carburatorul a fost dezvoltat de catre Enrico Bernardi de la Universitatea din Padova pentru un  autovehicol cu trei roti numit Motrice Pia,  ce dispunea de primul motor cu combustibil pe benzina si un cilindru, prototip lansat pe 5 august 1882.

Denumirea de carburator

Aceasta denumire vine de la faptul ca el carbureaza aerul aspirat, deoarece il amesteca cu benzina necesara pentru a realiza amestecul carburant. De observat ca in timp ce benzina vine la carburator prin presiune (de la pompa), aerul vine la carburator prin depresiune (creata de pistoane).

La un motor cu opt cilindri exista totdeauna trei supape de admisie deschise, deoarece 2700/900=3 ; la sase cilindri doua sau trei, 3>2700/120>2, iar la patru cilindri una sau doua deoarece 2>2700/180>1.

Circulatia aerului in carburator nu se face sacadat deoarce;

– exista suprapuneri aratate anterior;

– aerul are o foarte mare elasticitate;

– turatia contribuie la realizarea unei aspiratii continue (la 3000-6000 rot/min) pistoanele fac 100-400 aspiratii pe secunda la motoarele 4-8 cilindri.

 

Functiunile carburatorului sunt:

-amestecarea benzinei cu aerul aspirat de pistoane formand amestecul carburant, care trebuie sa fie cat mai omogen;

– pulverizarea amestecului carburant in particule cat mai fine (ceata);

– vaporizarea partiala a carburatorului chiar la iesirea din carburator;

– dozarea calitatii amestecului, asigurand automat proportiile necesare de carburant si aer, intrucat proportia optima nu este aceeasi pentru orice regim al motorului.

-reglarea cantitatii de amestec trimisa in motor, dupa necesitatea prin manevrarea pedalei de acceleratie.

Pulverizarea si omogenizarea depinde de fractionarea benzinei in stropi cat mai mici.

 

Compunerea generala.

Exista foarte multe feluri de carburatoare ; orice carburator se compune din doua parti principale si anume:

– camera cu nivel constant; (micul rezervor al carburatorului)

– camera de amestec

In afara de aceste parti principale, carburatoarele sant prevazute si cu dispozitive pentru:

– pornirea motorului la rece;

– compensarea la variatia regimului;

– alimentarea pentru accelerare rapida ;

– epurarea aerului aspirat.

Carburatorul se fixeaza pe flansea de intrare in galeria de admisie.

Clasificarea carburatoarelor se face, de obicei, dupa sensul circulatiei amestecului in difuzor.

Astfel se deosebesc :

-carbuartoare descendente sau inversate, aplicate la majoritatea automobilelor.

-carbuartoare orizontale (folosite rar);

-carbuartoare oblice sau inclinate;

-carbuartoare ascendente sau verticale (vechi).

Inainte de 1930 aproape toate carbuartoarele erau ascendente.

Carburatoarele descendente (numite si „inversate” pentru ca amestecul circula invers fata de cele vechi) au inlocuit repede pe cele ascendente.

 

Carburatorul Elementar

Aparatul care prepara amestcul de aer si benzina se numeste carburator.

Ca prototip al carbuartorului elementar poate servi un pulverizator obisnuit. Principiul de functionare a pulverizatorului consta in faptul ca o persoana sufla cu putere aer intr-o teava orizontala cu captul ingustat. O teava verticala este scufundata intr-un vas cu lichid care se gaseste la presiunea atmosferica. Capatul superior al acestei tevi se asaza exact sub capatul ingustat al tevii orizontale.

Sa examinam cum se scurge curentul de aer prin teava. Persoana sufla in teava orizontala o anumita cantitate de aer in unitatea de timp (intr-o secunda). Prin urmare, intr-o secunda prin orice sectiune a tevii de aer trebuie sa treaca un numar determinat de molecule de aer. Dacă sectiunea tevii este mare, curentul de aer se poate deplasa relativ incet. Daca teava se ingusteaza, prin sectiunea stramta trebuie sa poata trece intr-o secunda acelasi numar de molecule ca si prin orice alta sectiune a tevii. de aceea, trecand prin sectiunea ingusta, curentul de aer îsi mareste viteza. Scâpand din sectiunea cea mai ingusta a tevii, moleculele de aer navalesc inainte, separandu-se de curentul general, din care cauza la capatul tevii orizontale, dincolo de portiunea îngustată a ei, formează o depresiune.

 

Schema si componetele carburatorulu.

         Carburatorul. Se numeste carburator ansamblul de piese care produc un amestec carburant aer si combustibil cu dozajul si in cantitatea cerute de regimul de functionare al motorului prin electroaprindere.

Difuzaiunea combustibilului in masa de aer aspirat la automobilele moderne se obtine si prin pulverizare.

Carburatoarele cu un jiclor poate fi cu curent ascendent (fig. 58, a) sau cu curent descendent (fig. 58,b). Un astfel de carburator se compune din: camera de nivel constant 1 in care nivelul combustibilului, care intra prin conducta de alimentare 2, este mentinut constant cu ajutorul plutitorului 4 pentru a forma rezerva de alimentare a jiclorului 8. Jiclorul 8 este calibrat cu mare precizie; prin el trece combustibilul din camera de nivel constant in camera de amestec.

Plutitorul 4 este un corp care pluteste in camera de nivel constant si care comanda orificiul de acces al combustibilului in camera de nivel constant  prin acul plutitorului 3. Deci acul plutitorului 3, actionat direct prin parghii de plutitor, inchide conducta de alimentare 2 atunci cand combustibilul este la nivelul reglat si deschide aceasta conducta cand combustibilul este sub nivel.

Camera de amestec este camera in care se produce pulverizarea combustibilului cu ajutorul aerului si amestecul aerului cu combustibilul pulverizat. Aerul patrunde in camera de amestec prin pulverizarorul 9 si ajunge in difuzorul 6 in dreptul caruia segaseste orificiul calibrat al jiclorului 8.

Difuzorul 6 este ajutajul convergent -divergent care produce depresiunea necesara scurgerii combustibilului din jiclor si pulverizarea lui. Urmeaza deci ca difuzorul 6 este piesa care creeaza conditiile necesare din camera de nivel pentru pulverizarea combustibilului.

Clapeta de admisiune 7, din camera de amestec, serveste pentru variatia debitului de amestec carburant care intra in cilindru ; deci regleaza puterea motorului prin schimbarea gradului de umplere al cilindrilor motorului. Cand motorul nu functioneaza, nivelul combustibilului din camera de nivel constant trebuie sa fie cu 2-3 mm mai jos decat orificiul calibrat al jiclorului 8.

schema carburator



Bibliografie

  1. Practica automobilului – Petre Cristea, Editura Tehnica Bucuresti-1966
  2. Cartea Automobilistului – M.Stravat, M Dugăeșescu, Editura Tehnica Bucuresti -1962
  3. Cum funcționeaza automobilul – B.V.Gold, Editura Tehnica Bucuresti – 1961
  4. http://ro.wikipedia.org/wiki/Carburator
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Carburetor