Înainte să intru în subiectul articolului vreau să îmi cer scuze pentru pauza nepermisă de mare de pe blog, dar am fost prins cu examene, si cu scrierea celui mai bun ghid de cumparare a automobilelor second hand în opinia mea, Ghidul Cumparatorului Auto, si cu mici modificari ale site-ului. Sursă imagine: www.autoexpert.ro
Scurt istoric al centurii
Prima centura de siguranta a fost inventata de un inginer englez pe nume George Cayley, dar brevetul pentru invenție a fost obținut de un american pe nume Edward J. Claghorn din New York, la 10 februarie 1885 ca masura de protectie pentru oamenii care aveu nevoie în timp ce urcau sau coborau pe coardă la înaltime (pompieri, pictori , alpinisti, turisti).
Primii care au pus centura de siguranța pe masini sunt producatori suedezi Volvo si americanii Nash în anul 1949 urmat de Ford în 1955 ca obțiuni. Iar suedezi de la Saab au introdus centura ca standard în anul 1958, de atunci centurile au fost introduse ca standard de catre toți constructorii auto.
În anul 1959 producatorul suedez Volvo a introdus centura în trei puncte, pe care a oferit-o ca standard, de aceea Volvo este recunoscut ca producator de masini sigure.
Centura pretensionată
Centura actuala în 3 puncte este conectată la mecanism retractor. Centura în 3 puncte retractabilă functionează la presiune și se blocheaza atunci cand se simte o oarecare tensiune ce blocheaza tamburul retractor. Elementul central din sistemul retractor este o bobină ,care este atașată la un capăt al centurii. În interiorul retractorului se aplică o forța de rotație sau cuplu, pentru a bobina (se întinde centura și se fixează pe torace si pelvis). Acest sistem a fost conceput, pentru a ne da „libertate” cu centura pusă.
Când trageți centura afară, bobina se rotește în sens invers si strânge arcul, pe direcția lui. În mod eficient, bobina de rotație, deruleaza centura pâna la clinchet-ul de îmbinare în cilindru. Centura vrea să se întoarcă la forma sa inițială, moment în care datorita forței de revenire, se întinde si apasa usor pe torace. Dacă eliberați centura, se va strânge în sus, rotind în sens orar bobina până când arcul revine la starea inițiala, nu va mai exista zonă moale în centură.
Retractorul are un mecanism de blocare care oprește bobina de rotație atunci cand masina este implicata într-o coliziune sau frânare bruscă. Există două tipuri de sisteme de blocare folosite in ziua de azi.
1. Primul tip de sistem blochează bobina atunci când mașina franează brusc.Sistemul funcționeaza pe baza unui pendul ponderat.Atunci când masina franeză brusc, inerția va face ca pendulul să se deplaseze înainte.Placuța de la celălalt capat al pendulului prinde bobina pe dinți atașați pe capetele bobinei. În cazul în care centura slabeste din nou după accident, bobina rotește în sens orar și clichetul de la plăcuță ce decupleaza centura.
2. Al doilea sistem de blocare sensibil al centurii este bazat pe un cuplaj centrifugal activat de accelerare rapidă a curelei (chinga) de pe tambur sau bobină. Cureaua poate fi trasa de pe tambur încet și treptat, iar atunci când se extinde pasagerul centura se poate bloca pentru al fixa. O tragere rapidă, bruscă a centurii – ca în cazul unei frânari bruste sau coliziune eveniment brutal, cauză în care tamburul se va bloca si va imobiliza ocupantul în poziția respectivă.
Ideea de pretensionare este de a strânge centura moale în caz de accident. În timp ce mecanismul de blocare convențional cu retractor păstrează centura extinsă mai departe, de fapt pretensionare trage centura si o ține cu o anumita forță . Această forță ajută și muta pasagerul în poziția optimă în scaun cand se produce un accident. Sistemul de pretensionare lucrează în mod normal împreună cu mecanismul de blocare convențional, nu în loc de el.
Există un număr diferite de sisteme de pretensionare pe piață. Unele pretensionare trage întregul mecanism retractor înapoi și altele rota bobinei în sine. În general sistemele de pretensionare sunt conectate la același procesor de control central care activează airbag-urile masinii. Procesorul monitorizeaza senzorii de mișcare mecanici sau electronici, care raspund la franarea bruscă a unui impact. Atunci când este detectat impactul, procesorul activează pretensionare și apoi airbag-ul.
Unele pretensionare sunt construite în jurul motoarelor electrice sau solenoizi , dar cele mai folosite modele din ziua de azi folosesc materiale pirotehnice pentru tragerea centurii.
Elementul central în sistemul de pretensionare este o cameră cu combustibil , gaz. În interiorul camerei, există o cameră mică cu sistem de aprindere a materialului exploziv. Această cameră mică este echipată cu doi electrozi, care sunt conectati la procesorul central.
Când procesorul detectează o coliziune, se aplică imediat un curent electric prin electrozi. Scânteia la electrozi aprinde materialul inflamabil, care arde gazul în camera. Gazul generează prin ardere o mare presiune spre exterior. Presiunea împinge un piston, al cilindrului din camera, proiectandul în sus cu viteză mare.
Un angrenaj cremalieră este fixată într-o parte a pistonului. Când pistonul este împins în sus, uneltele cu dinți angajează sistemul conectat la mecanismul retractor al bobinei sau al tamburului. Sistemul rotește bobina cu putere și viteză, tragând cureaua cu putere si o întinde la maxim, „lipindul pe purtator de scaun”.
Mai pe scurt pretensionatoarele pirotehnice sunt stranse instantaneu când se produce un impact, de un dispozitiv care explodeaza si impinge un piston care intinde centura. Acelasi sistem este folosit si pentru umflarea airbag-urilor.
Trebuie sa aveți mare atenție când va cumparați un autoturism second hand, să nu-l cumparați cu sistemele de siguranță pasive dezactivate sau defecte, cum sunt centurile pretensionate si airbag-urile.